Näituse hindamise alused

Vanasõidukite näitusel ülesantud sõidukite hindamise alused

 

Vanasõidukite näitusel hindab komisjon autode visuaalset ja tehnilist seisukorda ning lisaks ka konkreetse sõiduki ainulaadsust kohaliku sõidukipargi kontekstis. Teisisõnu, võrdsete hindepunktide korral võib otsustavaks saada mõne sõiduki olematu tootmisarv või ainueksemplari staatus Eestis.

Tehnilise ja visuaalse poole pealt hindab komisjon sõidukeid alljärgnevate põhimõtete järgi:

  • Sõiduki pinnakate (värvkate) on säilinud originaalsena (tehasevärv) või taastatud originaalile sarnaselt. Originaalkattega säilinud sõidukitel on lubatud minimaalne pinnarooste, kuid kindlasti ei tohi olla roostepesi (sh mullid värvkattes) ning läbivaid roosteauke keredetailides või kandev­konstruktsioonides.
  • Kasutatud värvitoon (värvi­skeem) on sarnane valmistaja värvitooniga, mis oli ette nähtud konkreetsele mudelile ning sobib ajastusse (näiteks mitteoriginaalne on metallikvärv ajal, kus seda veel ei kasutatud).
  • Kere detailid (poritiivad, kapott, põhimik, uksed, iluvõre, laternad, embleemid, kaitserauad, klaasistus, iluliistud ja muud välisfurnituuri elemendid) on originaalsed või siis vajadusel asendatud originaalile maksimaalselt sarnaste detailidega. Samuti kontrollitakse, et kere detailides ja raamis ei oleks pragusid ja murdeid. Nende esinemisel loetakse sõiduk tehniliselt korras mitteolevaks. Mittesoovitav on ka liiga suurte pilude olemasolu keredetailide vahel, samuti keredetailide vale asend (äravajunud uksed, viltused poritiivad ja muud keredetailid).
  • Klaasistuse hindamisel lähtutakse esmalt ohutuse põhimõttest. Klaaside toonimine on taunitav, va sõidukid, millele klaaside toonimine on ette nähtud valmistaja poolt või tulenevalt kasutusotstarbest. Sõidukitel on lubatud üksnes ajastukohased reklaamkleebised.
  • Sõiduki istmed, käetoed, sisepolster, armatuurlaud, juhtimisseadmed, põrandakate ja muud sise­furnituuri elemendid on originaalid või taastatud originaalilähedastena ning terved. Muude detailide kasutamine on lubatud vaid juhul, kui nad on maksimaalselt sarnased tootja poolt kasutatutega. Lubatud on üksikud praod originaalidena säilinud detailidel või siis detailide parandamine (õmblused riidel, nahal, polsterdusel). Taastamisel kasutatud uute materjalide puhul peavad eelpool nimetatud katted olema parandusteta.
  • Interjöör on puhas, mis tähendab, et puudub silmaga nähtav mustus – tolm, plekid, määrdumine. Armatuurlaua juures ei hinnata mõõte­riistade tehnilist seisukorda, vaid visuaalset poolt – näiteks spidomeeter ja muud näidikud.
  • Lisa­mõõteriistad on ajastukohased ning sobiva paigutusega. Raadioseadmete juures hinnatakse eelkõige nende ajastukohasust. Kaasaegne helisüsteem võib sõidukis olla, kui see on sõiduki interjööri sobiv ning ei ole visuaalselt häiriv. Juhtmestik peab olema samuti originaalilähedane ja ajastu­kohane.
  • Veermiku detailid (raam, mittevedavad teljed, vedrustus, amortisaatorid, roolimehhanism, piduri­seadmed ja rattad) on originaalid või asendatud originaaliga sarnaste detailidega. Raamiks loetakse sõiduki põhimiku all olevat osa, millele kinnituvad mootor, jõuülekanne, veermik.
  • Tehnilise seisundi kontrollimisel ei ole veermikus nähtavaid lekkeid (välja arvatud juhud, kus need on tingitud originaalkonstruktsiooni eripärast), ega vigastusi ja jääk­deformatsioone. Sõiduki piduriseadmed peavad on töökorras ja võimaldavad sõidukit peatada. Rehvid on kas originaalid või originaalile sarnases mõõdus ja mustriga.
  • Mootor on originaal (tehases konkreetsele mudelile paigaldatud tüüpi ja marki jõuallikas). Sarnase töömahuga, kuid hilisematest või varasematest perioodidest jõuallikate kasutamine ei ole lubatud. Samale mudelile ettenähtud, kuid teistsuguse töömahuga mootori kasutamine ei ole keelatud. Soovitatav on kasutada konkreetsele mudelile tehases paigaldatud mootorit, muu mootori kasutamisel peab see valmistaja poolt samale mudelile ette nähtud mootor (näiteks valmistati sama mudelit mitme mootoritüübiga).
  • Jõuülekande olulisemad komponendid (käigukast, jaotuskast, jõuvõtukast, peaülekanded ja vedavad teljed) on originaalid. Ülejäänud detailide puhul (sidur, kardaan, veovõllid ja muud jõu­ülekandega seotud detailid) võib asendada originaaliga maksimaalselt sarnaste detailide vastu. Jõu­ülekandest ei ole nähtavaid lekkeid (välja arvatud need, mis on tingitud detailide konstruktsioonilistest eripäradest). Lubatud pole ka kulumisest tingitud suured lõtkud ning praod ja deformatsioonid jõuülekande detailides.
Scroll to top

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?